1- کنترل و بررسی تکالیف دانش آموزان و ارزیابی عملکرد یادگیری آنها
2-حضور به موقع دركلاس و اهتمام در کیفی سازی فعالیت تدریس
3- نظارت كامل بر رفتار دانش آموزان و ارشاد آنان با توجه به اصول و شيوه هاي تربيت اسلامي
4-كوشش در ايجاد نظم، ترتيب، دقت، همكاري و تعاون در دانش آموزان
5- اجراي برنامه هاي آموزشی، پرورشي (تدريس برابر برنامه هفتگي مدرسه واهتمام در بهبود كيفيت آموزشي از طريق به كارگرفتن شيوه و روش نوین تدريس با استفاده از وسايل كمك آموزشي و تهيه طرح درس
6-سطح بندي دانش آموزان به منظور تبین تفاوت های آن ها و برنامه ریزی برای جبران افرادی که نیاز به حمایت و تلاش بیشتر دارند
7- حضور بموقع در مدرسه و همکاری با عوامل اجرایی و ثبت تردد در دفتر حضور و غیاب
8- بهره گیری از وسايل کمک آموزشی براي تفهیم وتشريح بهتر یادگیری متناسب با موضوع های درسي
9- تقویت بنیه ی علمی وافزایش توانمندی با مطالعه ی کتاب و مقالات مرتبط به منظور عمق بخشی به مهارت تدریس و روش مند نمودن فعالیت آموزشی
10- تعیین تکالیف درسی دانش آموزان
11- اهتمام در به وجود آوردن محيطي كاملاً آموزنده و پرورش دهنده در كلاس منطبق با موازين و معيارهاي اسلامي به طوري كه زمينه شكوفا شدن استعدادهاي فطري و خدادادي دانش آموزان از هرجهت فراهم شود
12- کنترل وضعیت بهداشتي دانش آموزان و هم كاري با مربی بهداشت مدرسه
13- شركت دركلاس هاي كارآموزي و آموزش ضمن خدمت
14- ارزشيابي به موقع از پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و تجزيه و تحليل نتايج آنان و شناسايي علل پيشرفت يا عدم پيشرفت تحصيلي و سعي در تقويت نقاط قوت و اتخاذ تدابير لازم برای جبران عقب ماندگی
15- انجام ارزشيابي هاي تشخيصي، تدريجي و پاياني برابر آيين نامه ها و دستورالعمل هاي مربوط
16- انجام آزمون و امتحانات حداقل هفته ای یک بار و ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان و ثبت در سامانه سمیم به صورت ماهانه
17- تصحيح به موقع اوراق امتحاني دانش آموزان در هر نوبت وثبت نمرات امتحاني در سامانه های آموزش و پرورش و سامانه های سمیم
18- تبادل نظر با معلمان و مشاوران راهنما وشركت در شوراهاي آموزشی و پرورشي مدرسه
19 - آموزش مهارت های زندگی برابر بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
20- همكاري و تبادل نظر با اولياء دانش آموزان به منظور آگاهي از وضعیت رفتاری و تحصيلی دانش آموز و راهنمایي خانواده ها
21- رسيدگي به كيفيت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و ثبت نمرات آنان براساس مفاد آيين نامه امتحانات
22- همکاری و مشارکت در ایجاد جو صمیمی و معنوی با همکاران در محیط مدرسه
23- اجرای آزمايش های عملي با توجه به محتواي كتب درسي و ارائه خلاصه اي از گزارش آزمايش هاي انجام شده و نتايج آن توسط دانش آموزان به مدیر مدرسه
24- توصیه های لازم به دانش آموزان در خصوص وضعیت پوشش آن ها
25- شركت فعال درجلسات شوراي معلمان و اظهار نظر و ارائه پيشنهادهاي لازم
26- توجه لازم و رسیدگی به دانش آموزاني كه مشکل یادگیری دارند و یا دیر آموز هستند
27- شناسائي ناهنجاري هاي رفتاري و اخلاقي و مشكلات خانوادگي دانش آموزان و همکاري با مدير و ديگر مسئولين و اوليا در جهت اصلاح مشكل آنان
28- حضور و غياب منظم دانش آموزان و ارائه گزارش هاي لازم به اولياء و مدرسه و همکاري درتشكيل پرونده هاي تحصيلي دانش آموزان
29- انجام ساير امور ارجاعي مربوط
30- پیوند زدن مطالب و موضوع های درسی با مسائل زندگی و محیط خانواده
31- مربیان مدارس راهیان کوثر ضمن اهتمام لازم به آموزش و تدریس می بایست نقش مربیگری خود را در تربیت دانش آموزان برای کسب مهارت های زندگی و هویت فرهنگی و انقلابی و ایرانی خود ایفا نمایند