در راستای سیاست مدرسه محوری و به منظور تحقق زمینه های مشارکت جویی و مشارکت پذیری عوامل سهیم و موثر و جامعه محلی در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان و بهبود فرآیند برنامه ریزی، تصمیمی گیری و اجرای برنامه های و فعالیت های مدرسه و نظارت بر آن ها، شورای مدرسه با ترکیب اعضا و وظایف تشکیل می شود.
الف) ترکیب اعضا:
1- مدیر مدرسه (رئیس شورا)
2- معاونان مدرسه
3- نمایندگان شورای معلمان
4- رئیس انجمن اولیا و مربیان
5- خیر یا نماینده خیر (در مدارس خیر ساز)
ب) وظایف و اختیارات:
1- بررسی و تصویب چشم انداز و سیاست های حاکم بر مدرسه در زمینه های آموزشی تربیتی با توجه به ساحت های شش گانه تربیت
و اهداف دوره تحصیلی
2- بررسی و تصویب برنامه سالانه مدرسه و نحوه تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز آن (به پیشنهاد مدیر مدرسه) با توجه به ساحت های شش گانه
و اهداف دوره تحصیلی
3- بررسی و تصویب برنامه توانمند سازی و ارتقای مهارت های حرفه ای معلمان و کارکنان مدرسه متناسب با نیاز آنان با همکاری شورای معلمان
4- تصمیم گیری برای توسعه و تقویت فرهنگ مشارکت در مدرسه، برقراری ارتباط و تعامل مدرسه با جامعه محلی و تعیین نحوه مشارکت عوامل سهیم
و موثر در ارتقای امور کمی و کیفی مدرسه و پیشبرد هدف های فرهنگی تربیتی محله
5- بررسی و تصویب منشور اخلاقی مدرسه
6- بررسی و تصویب نحوه توسعه و ارتقای سطح بهداشت و ایمنی، حفظ محیط زیست، برگزاری اردو های دانش آموزی در فضاهای پرورشی، اردوگاه ها
و کانون فرهنگی تربیتی و بازدید دانش آموزان از مراکز علمی و صنعتی، پژوهش سراهای دانش آموزی، برگزاری جشنواره ها و المپیاد ها، مسابقات
فرهنگی، هنری، علمی، مهارتی، ورزشی، بهداشتی و فوق برنامه ها و فق مقررات مدرسه
7- برنامه ریزی برای تشکیل انجن های علمی – پژوهشی دانش آموزان و ارتباط مستمر و موثر مدرسه با پژوهش سراها برای بهره مندی از امکانات
و ظرفیت های آزمایشگاهی، پژوهشی و فناورانه
8- برنامه ریزی برای حمایت و پشتیبانی از دانش آموزان و معلمان پژوهشگر و تجلیل از آنها در هفته پژوهش
9- تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از فضا، امکانات و تجهیزات مدرسه برای اجررای فعالیت های فرهنگی تربیتی و ورزشی محله
10- بررسی و تصویب نوع و رنگ لباس و پوشش دانش آموزان با مشارکت شورای دانش آموزی
11- انتخاب نماینده دانش آموزان پژوهشگر (رابط پژوهشی) با هماهنگی شورای معلمان
12- بررسی و تایید پیشنهاد های ارائه شده از سوی مدیر، شوراها و انجمن اولیا و مربیان مدرسه
13- تصمیم گیری در مورد چگونگی تشویق و تنبیه دانش آموزان، برگزاری امتحانات و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان و رسیدگی
به تخلفات آنها در ارزشیابی ها (حسب مقررات)
14-برنامه ریزی برای تشویق دانش آموزان و کارکنان خلاق، مبتکر و حائز رتبه در مسابقات و جشنواره های قرآنی، فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی و ....
15- بررسی و اتخاذ تصمیم برای ایجاد تسهیلات با رفع مشکلات تحصیلی، روانی و اجتماعی دانش آموزان
16- تصمیم گیری در مورد دایر بودن مدرسه در اوقات خارج از برنامه روزانه و ایام تعطیلات رسمی برای فعالیت های فوق برنامه آموزشی پرورشی،
ورزشی و سودآوری
17- تهیه و تصویب چهارچوب، معیارها و شاخص های نظارت بر حسن اجرای فعالیت ها، مقررات، دستور العمل ها و ارزیابی عملکرد مدرسه، کارآیی
و اثربخشی کارکنان
18- بررسی گزارش عملکرد مالی مدرسه
19- نظارت بر نحوه اجرای مصوبات شورای مدرسه، ارزیابی عملکرد سالانه مدرسه، حسن اجرای مقررات، دستور العمل ها و بخشنامه ها
20-جلب مشارکت و همکاری معلمان در آموزش بی سوادان