به منظور ارتقای کیفیت و اثر بخشی فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه و تسهیل فرآیند یاددهی یادگیری و تربیت پذیری دانش آموزان و ایجاد زمینه هم افزایی و مشارکت معلمان در امور مدرسه، شورایی به نام (( شورای معلمان)) با شرکت همه معلمان، مربیان و مشاوران تشکیل می شود
الف) وظایف و اختیارات:
1- مشارکت و همکاری موثر و کارآمد در اجرای برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه
2- فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری، تسهیل فرآیند یاددهی یادگیری و هدایت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان برای تحقق متوازن ساحت های تربیتی
3- کمک به اجرای طرح های آموزشی و پرورشی برای ارتقا و بهبود مدیریت کلاس درس و تحقق اهداف یادگیری
4- کمک به ایجاد محیطی شاداب و پویا با متعادل کردن فعالیت های آموزشی تربیتی و تنوع بخشی به محیط ها و موقعیت های جدید یادگیری
5-کمک به افزایش نقش تربیتی و مشاوره ای معلمان و مربیان مدرسه
6- نظارت و خودارزیابی و ارزیابی فعالیت های شورای معلمان و ارائه پیشنهاد برای بهبود عملکرد شورا
7- تصمیم گیری برای استفاده از نظارت همتایان و گروه های اموزشی برای بهبود فعالیت های یاددهی – یادگیری
8- بودجه بندی برنامه درسی با رعایت مقررات مربوط و ارائه آن به شورای مدرسه جهت تایید و نظارت بر حسن اجرای آن
9- بررسی و تبادل نظر در مورد مسائل آموزشی، پژوهشی، تربیتی، روش ها و الگو های تدریس، شیوه های ارزشیابی، میزان تکالیف درسی، استفاده از وسایل آموزشی، کمک آموزشی و کارگاهی
10- بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان و برنامه ریزی برای کاهش آن (ارائه خدمات فوق برنامه، آموزش همسالان گروه های همیار معلم و...)
11- تشکیل گروه های درسی، آموزشی، مشاوره های و پرورشی در سطح مدرسه و گروه های همپایه (در دوره ابتدایی) برای بهبود عملکرد معلمان و بررسی و تحلیل کتب درسی و انعکاس نتایج بررسی و شورای مدرسه و مسئولین ذیربط
12- نظارت بر حسن انجام وظایف معلمان در برنامه ها و فعالیت های آموزشی و تربیتی، به ویژه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی و ارایه نیم رخ شایستگی های دانش آموزان
13- کمک به ارائه خدمات توانبخشی در مدارس استثنایی
14- انتخاب نماینده برای شرکت در شوراها و انجمن اولیا و مربیان و انتخاب رابط پژوهشی مدرسه
15- همکاری و تعامل موثر با سایر ارکان، مدیریت مدرسه و اولیای دانش آموزان برای بهبود عملکرد تحصیلی و تربیتی دانش آموزان
16- برنامه ریزی برای بهبود عملکرد دانش آموزان در ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی (داخلی، هماهنگ و نهایی)
17- بررسی، تبادل نظر و ارائه راهکارهای موثر و علمی برای تشویق، تنبیه و ترغیب دانش آموزان برای انجام مطالعات درسی و غیر درسی
18- تسهیل در ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی
19- بحث و تبادل نظر و اتخاذ تدابیر مناسب در مورد مسایل آموزشی، پرورشی و انضباطی دانش آموزان و بهبود امور مدرسه
20- شناسایی، تربیت، هدایت و توانمندسازی دانش آموزان مستعد با توجه به توانمندی و استعدادهای متنوع آنان
21- مشارکت و همکاری در تعیین عناوین دوره های آموزشی، برگزاری دوره ها و کارگاه های دانش افزایی معلمان
22- فراهم آوردن زمینه همکاری معلمان علاقمند برای اموزش اولیا و خانواده های بی سواد و کم سواد در تحقق اهداف سواد آموزی